شنبه, 27 آبان 1396
You are here:

انتخاب قالب

اطلاعات سایت

اعضا : 4637
محتوا : 302
بازدیدهای محتوا : 694563

اوقات شرعی



جستجو

Loading
مهدويت از ديدگاه مذاهب اسلامي  نامه الکترونیک
سخنراني علامه سيد مرتضي عسكري
بسم الله الرحمـن الرحيم
الحمدلله رب العالمين و الصلوه و السلام علي خاتم الانبيإ و إفضل المرسلين محمد و آله الطاهرين. 
(وعد الله الذين ءامنوا منكم و عملوا الصــلحـت ليستخلفنهم في الا رض ... و ليمكنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم ...);(2)
خداوند به كساني از شما كه ايمان آورده و كارهاي شايسته انجام داده اند وعده مي دهد كه قطعا آنان را حكم ران روي زمين خواهد كرد ... و دين و آييني را كه براي آنان پسنديده, پابرجا و ريشه دار خواهد ساخت ... .

فضيلت مجالس اهل بيت(عليهم السلام)
امام جعفر صادق(ع) فرمودند:
((... شيعتنا منا خلقوا من فاضل طينتنا;(3) ... شيعيان ما از بازمانده ي گل ما خلق شدند.))
((... يفرحون لفرحنا و يحزنون لحزننا ... ;(4) ... در سوگواري ما محزون اند و در شادماني ما, مسرور ... .))
در حديثي ديگر مي فرمايند: مجلسي كه در آن ذكر پيامبر و آل پيامبر(عليهم السلام) باشد, براي اهل آسمان روشنايي دارد; همانند ستارگان كه براي اهل زمين روشنايي دارند; و ملايكه از خداوند اجازه مي خواهند كه در اين مجالس شركت كنند.
خدا را سپاس مي گوييم كه ما را از دوست داران و شيعيان اهل بيت(عليهم السلام) قرار داد.
موعودگرايي در اديان
مردم دنيا به دو دسته تقسيم مي شوند: يك دسته مانند حيوانات اند; از مبدإ و مقصد خلقت خويش بي خبرند و به آن كاري ندارند.
خور و خواب و خشم و شهوت, شغب است و جهل و ظلمت
حيوان خبر ندارد ز روان آدميت(5)
دسته ي ديگر, مومنان اند كه به خالق جهان هستي و روز واپسين ايمان دارند. اين ها از پيروان اديان آسماني اند; يهود و نصارا و تمام پيروان اديان آسماني, با ما مسلمانان در اين عقيده كه در پايان اين دنيا, حكومت عادله اي برپا خواهد شد, شريك اند. مسيحيان, فرمان رواي اين حكومت عادلانه را عيسي بن مريم8 مي دانند كه سبب آن, تحريف كتاب هاي آسماني آن هاست. من در سخن راني هايي كه براي تلويزيون داشتم, تورات ها و انجيل ها را آوردم و نشان دادم كه چگونه در چاپ هاي بعدي, آن را تحريف كرده اند. بشارت هاي آمدن پيامبر خاتم(ص) و ... را آن گونه كه خواسته اند, تغيير داده اند. قرآن كريم نيز اين مطلب را بيان كرده است: (... يحرفون الكلم ...)(6), (... يكتمون مآ إنزلنا ...)(7).
اما مسلمانان روايات پيامبر خاتم(ص) را در اختيار دارند و فرمان رواي آخرالزمان را امام مهدي(عج) مي دانند.

ارزش احاديث شيعيان
در مكتب خلفا, سالياني دراز نشر حديث پيامبر(ص) ممنوع بود; چرا كه مي خواستند فضايل علي(ع) و خاندان علي را پوشيده نگاه دارند; اما پيروان و شيعيان اهل بيت(عليهم السلام) نقل حديث مي كردند و اين كار را افتخار خود مي دانستند و به آن مباهات مي كردند. علماي ما براي جمعآوري احاديث زحمات فراوان كشيده اند. مرحوم كليني از نيشابور تا بغداد, شهر به شهر گشته و روايت ها را جمع كرده است. شيخ صدوق بيش از دويست جلد كتاب حديث دارد; بنابراين ما در حقايق اسلامي بسيار روشن تر و آگاه تريم. چرا كه ميراث علوم آل محمد(ص) را محافظت كرده ايم و حوزه هاي علميه ي ما وارث علوم اهل بيت اند.(8)
براي من كتاب هايي از هند و پاكستان در رد تشيع فرستادند كه يكي از آن ها الشيعه و القرآن نوشته ي احسان زهيراللهي بود كه شيعه را معتقد به تحريف قرآن مي دانست. در جواب او سه جلد كتاب نوشتم. البته از كتاب مرحوم حاجي نوري, فصل الخطاب في تحريف كتاب رب الارباب استفاده كردم. با توجه به اين هجوم ها عليه شيعه, حوزه هاي علميه بايد در عقايد و كلام تخصص پيدا كنند. جنگ امروز, جنگ فرهنگي و عقيدتي است.

مهدي(عج) در روايات اهل سنت
در علايم ظهور حضرت حجت(عج) و كيفيت حكومت ايشان, در احاديث هر دو فرقه از مسلمين روايات بسيار زيادي به چشم مي خورد.
شيخ ابراهيم حمويني شافعي, در فرائد السمطين, از ابن عباس روايت مي كند كه:
قال رسول الله(ص): ان خلفائي و إوصيائي و حجج الله علي الخلق بعدي اثنا عشر إولهم إخي و آخرهم ولدي. قيل يا رسول الله(ص) و من إخوك؟ قال(ص) علي بن إبي طالب قيل و من ولدك؟ قال(ص): المهدي[عج]. الذي يملا الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما و الذي بعثني بالحق بشيرا و نذيرا لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطول الله ذلك اليوم حتي يخرج فيه ولدي المهدي فينزل روح الله عيسي بن مريم فيصلي خلفه ... ;(9)
رسول اكرم(ص) فرمود: خلفا و جانشينان من حجت هاي خدا بر خلق پس از من دوازده نفرند, اول آنان برادرم و آخرشان فرزندم. گفته شد: اي رسول خدا برادرت كيست؟ فرمود: علي بن ابيطالب[(ع]( سوال شد: فرزندت كيست؟ فرمود: مهدي[عج] كه زمين را از قسط و عدل پر سازد, همان سان كه از ظلم و جور پر شده.
قسم به آن كه مرا به حق به عنوان بشارت دهنده و ترساننده برانگيخت اگر از عمر دنيا جز يك روز باقي نمانده باشد, خدا آن را آن چنان طولاني سازد تا فرزندم مهدي خروج كند[ پس از خروج او] عيسي بن مريم پشت سرش به نماز ايستد ... .
در تاريخ إخطب خطبإ خوارزم, موفق بن احمد حنفي به سندش از ابي سلمي از رسول الله(ص) نقل مي كند كه فرمودند:
ليله إسري بي الي السمإ إراني الله ذريتي و المهدي في وسطهم كإنه كوكب دري;(10)
شبي كه مرا به آسمان ها (معراج) بردند خداوند ذريه ام را به من نشان داد و ديدم كه مهدي(ع) در ميان آنان, مانند ستاره اي بسيار درخشان بود.
هم چنان كه پيامبر خاتم(ص) در ميان پيامبران امتياز داشت, حضرت حجت(عج) نيز در ميان ائمه(عليهم السلام) امتياز ويژه اي دارد. در روايتي ديدم امام جعفر صادق(ع) بر سجاده اش نشسته بود و گريه مي كرد و خطاب به امام عصر(عج) مي فرمود: سيدي.

سرداب غيبت
عالم مصري, شيخ محمود إبوريه; كه بعد از خواندن كتاب عبدالله بن سبإ شيعه شده بود, براي من از مصر نوشت:
شما عصرهاي جمعه سوار اسب مي شويد. شمشير به دست, مي رويد و در مقابل سرداب غيبت مي ايستيد و مي گوييد: يابن الحسن ظاهر شو و خروج كن. در پاسخ او نوشتم: من در آن شهر به دنيا آمده ام. مدتي هم آن جا بوده ام. چنين چيزي كه شما مي گوييد درست نيست.
حضرت امام علي النقي(ع) و امام حسن عسكري(ع) مكاني را براي عبادت خويش قرار داده بودند; همين جايي كه الان به آن سرداب مي گويند. آن وقت سرداب نبود, حجره اي بود كه اين دو بزرگوار آن جا عبادت مي كردند. وقتي متوكل مإمورين را شبانه به منزل امام علي النقي(ع) فرستاد, مإمورين, ايشان را از همين جا بردند; از جاي عبادتشان. اين جا راهي داشته از محل زندگي حضرت كه الان جاي قبر آن حضرت است. الان اطراف آن بالا آمده و آن جا مانند سرداب شده است.
آن چه براي ما ثابت است, آن است كه خليفه ي عباسي از بغداد سه نفر را فرستاد به محله ي عسكر; اين جا را محله العسكر مي ناميدند, چون جاي لشكريان متوكل بوده و حضرت امام علي النقي(ع) را آن جا برده بود و ايشان در آن جا زير نظر بوده است.
جامي حنفي روايت مي كند: آمدند ديدند در خانه مرد سياهي نشسته, پشم مي ريسد. گفتند: صاحب خانه كجاست؟ گفت: در خانه است. وارد شدند. آمدند تا همين جايي كه الا ن به آن سرداب غيبت مي گويند. سطح سرداب پر از آب بود و در آخر سرداب يا اتاق, سجاده اي انداخته اند و شخصي روي آن, نماز مي خواند. يكي از آنان براي گرفتن حضرت, قدم در آب گذاشت, اما نزديك بود غرق شود. دومي رفت, باز او نيز نزديك بود غرق شود و سومي و ... عذرخواهي كردند و برگشتند. وقتي ماجرا را به خليفه گفتند, گفت: اگر اين ماجرا را جايي نقل كنيد, گردن شماها را مي زنم. آن چه ما از اين سرداب مي دانيم اين است. ما عقيده نداريم كه حضرت حجت(عج) در اين جاست. ولي عقيده داريم كه حضرت حجت(عج) در مراسم حج, شركت مي كنند و شايد بارها او را ديده باشيم و نشناخته باشيم.

غيبت صغرا و غيبت كبرا
مطلب ديگر اين كه دو غيبت داريم: غيبت كبرا و غيبت صغرا. در غيبت صغرا شيعيان آماده ي جدايي و دوري از امامت ظاهري امام شان شدند. مردم مسائل شان را از نايبان امام مي پرسيدند كه فقط آنان با امام در ارتباط بودند. اين آماده كردن شيعيان بود براي غيبت كبرا. امام(عج) به چهارمين نايب خود مي فرمايد: به شيعيان من بگو غيبت كبرا شروع شد; بعد از اين به راويان حديث, رجوع كنيد. راويان احاديث شيعه همين فقهاي شيعه اند.

چگونگي حكومت امام مهدي(عج)
مطلب ديگر, چگونگي حكومت حضرت حجت(عج) است. فرق بين حكومت حضرت حجت(عج) و ساير حكومت ها آن است كه پيامبر(ص) و علي بن ابي طالب(ع) حكومت شان مبتني بر وجود شاهد بود. اگر كسي كشته مي شد, و عليه قاتل شاهدي يافت نمي شد, خون كشته هدر بود. در دزدي و ... نيز همين طور.
حكومت حضرت حجت(عج) بنابر علم ايشان است; يعني آن كه اگر در زمان حكومت ايشان دزدي بشود, دستور مي دهد دزد را بياورند و دستش را ببرند و مال را به صاحبش بازگردانند. از اين رو است كه در زمان حضرت حجت(عج), عدلي به پا مي شود كه در هيچ زمان نبوده است.

اخلاق, هدف بعثت
آن چه ما لازم داريم آن است كه سلسله ي جليله ي اهل علم نداي حضرت حجت(عج) را اجابت كنند كه مانند حضرت عيسي(ع) مي فرمايند:
(... من انصاري الي الله قال الحواريون نحن انصار الله ...);(11)
... كيست كه ياور من به سوي خدا (براي تبليغ آيين او) گردد؟ حواريان=[ شاگردان مخصوص او] گفتند: ما ياوران خداييم ... .
حضرت عيسي(ع) كه جنگ نداشت. انصار را براي تبليغ شريعت مي خواست.
امر مهم ديگر اين كه بياييد انصار حضرت حجت(عج) شويم و عقايد را بخوانيم و تبليغ كنيم.
خداوند در وصف پيامبر گرامي اسلام(ص) مي فرمايد:
(و انك لعلي خلق عظيم);(12)
و تو اخلاق عظيم و برجسته اي داري.
خداوند پيامبرش را از نظر اخلاق مي ستايد نه از نظر علمي و ... رسول گرامي اسلام(ص) نيز مي فرمايد: ((بعثت لا تمم مكارم الاخلاق; برانگيخته شدم تا فضايل اخلاقي را برجسته سازم.))(13)
عظمت ما گروه مسلمين, عظمت اخلاقي است. بايد در رشد و اشاعه ي اخلاق اسلامي بكوشيم. اين تكليف ما طلبه هاست.
اللهم انا نسئلك بدم المظلوم الحسين(ع)إن تصلي علي محمد و آل محمد و ان ترزقنا في الدنيا زياره الحسين(ع) و في الاخره شفاعه الحسين(ع).
خدايا, ترا به خون مظلوم حسين مسإلت مي كنيم كه بر محمد و آل محمد درود بفرستي و ما را در دنيا به زيارت حسين و در آخرت به شفاعت او موفق بداري.
خداوندا! اين جمهوري اسلامي را تا ظهور حضرت حجت(عج) سالم نگاه دار.
دشمنان اسلام هر كجا كه هستند مخذول و منكوب بفرما.
برادران و خواهران ما, مسلمانان فلسطين را بر صهيونيست مظفر و منصور بفرما.
شيعياني كه در عراق گرفتار ظلم بعث و صدام هستند بر دشمنانشان مظفر و منصور بفرما.
هر كجا مسلمان ها گرفتاري دارند بر دشمنانشان مظفر و منصور بفرما.
شر دشمنانشان را به خودشان برگردان.
ولي فقيه را طول عمر با بركت, با توفيق خدمت گزاري به اسلام و مسلمانان عنايت كن.
دولت مردان جمهوري اسلامي را توفيق خدمت گزاري به اسلام و مسلمانان عنايت كن.
به ما, توفيق طلب علم اسلامي براي عمل عنايت كن.
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته

توجه امام مهدي(عج) به شيعيان خويش
انا غير مهملين لمراعاتكم, و لا ناسين لذكركم, و لو لا ذلك لنزل بكم اللاوإ, واصطلمكم الاعدإ فاتقوا الله جل جلاله و ظاهرونا...;
ما در رعايت حال شما كوتاهي نمي كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم, كه اگر جز اين بود, گرفتاريها به شما روي ميآورد و دشمنان, شما را ريشه كن مي كردند. پس از خدا بترسيد و ما را پشتيباني كنيد... .
از فرموده هاي امام عصر(عج)
بحارالانوار, ج 53, ص 175.


. محقق, انديشمند فرهيخته و رييس دانشكده ي اصول الدين.
. سوره ي نور (24), آيه ي 55.
. محمد باقر مجلسي, بحارالانوار, ج 53, ص 302.
. همان, ج 44, ص 287.
. سعدي.
. سوره ي نسإ(4), آيه ي :46 ... سخنان را از جاي خود, تحريف مي كنند ... .
. سوره ي بقره(2), آيه ي :159 ... كساني كه دلايل روشن, و وسيله ي هدايتي را كه نازل كرده ايم, كتمان مي كنند ... .
. ر.ك: سيد مرتضي عسكري, معالم المدرستين.
. و نيز ر.ك: بحارالانوار, ج 47, ص 71.
. موفق بن احمد الحنفي, تاريخ مقتل الحسين7.
. سوره ي آل عمران(3), آيه ي 52.
. سوره ي قلم(68), آيه ي 4.
. محدث نوري, مستدرك الوسايل, ج 11, ص 187.